Kakav efekat ima nabavka automobila na finansijski rezultat firme?

Prilikom planiranja nabavke službenog vozila vlasnici malih biznisa često se pitaju kakav efekat će ova nabavka imati na finansijski rezultat njihove firme. Da li će ukupna vrednost vozila biti evidentirana kao trošak i tako umanjiti profit na kraju poslovne godine?

Recimo da firma planira profit od 5 miliona dinara. Na tekućem računu nalazi se dovoljno sredstava da se nabavi službeno vozio za 2 miliona dinara. Možete pomislite da će nabavka vozila umanjiti profit za 2 miliona i da će firma u tom slučaju platiti porez na preostalih 3 miliona dinara.

Očekivanje da će nabavka automobila umanjiti profit u vrednosti automobila je pogrešna. U knjigama će, u najvećem broju slučajeva, biti evidentiran trošak koji će umanjiti profit i porez na profit a u nastavku pričamo detaljnije o tome.

Nabavljena vozila po pravilu su veće vrednosti i stoga se evidentiraju kao osnovna sredstva. Glavna karakteristika osnovnih sredstava je da se postepeno troše duži niz godina. Zbog toga se i troškovi raspodeljuju na nekoliko godina, tako što se svake godine evidentira određeni procenat vrednosti vozila kao trošak firme. Ovi troškovi nazivaju se troškovima amortizacije.

Za automobile je propisana stopa amortizacije od 15%. To znači da će svake godine vaša firma ubeležiti 15% vrednosti kupljenog vozila kao trošak.

Na primer, ako ste nabavili vozilo od 2 miliona dinara, u narednih 7 godina firma će beležiti troškove od po 300.000 dinara godišnje. Za iznos ovih troškova biće smanjena osnovica poreza na dobit.

Za prvu i poslednju godinu korišćenja, amortizacija se računa srazmerno broju dana korišćenja vozila.

Ako vozilo nabavite početkom godine, vi ćete ga koristit duže nego što biste koristili vozilo nabavljeno krajem godine. Po istom principu, troškovi amortizacije vozila za tu godinu biće veći ako vozilo nabavite na početku godine nego ako vozilo nabavite krajem godine.

Tako se može desiti da u prvoj godini troškovi amortizacije kupljenog vozila budu 200.000 dinara, u narednih 6 godina po 300.000 dinara. To će se desiti ako vozilo kupiti u prvoj polovini godine.

Ako vozilo nabavite na primer u novembru mesecu, u toj godini, zabeležićete troškove od 25.000 dinara. U narednih 6 godina amortizacija će biti po 300.000 din, a u poslednjoj godini 175.000 dinara. Dakle, amortizaciju računamo sve dok uslovno rečeno ne potrošimo ukupnu vrednost vozila.

Ovo je važno da znate kako biste mogli da donesete ispravne poslovne odluke.

U praksi se može sresti i slučaj da se u prvoj godini uopšte ne beleže troškovi po osnovu nabavke vozila. Ovaj slučaj nastupa kada vozilo nabavite u decembru mesecu, a u Pravilniku o računovodstvu predvideli ste da se amortizacija računa od prvog dana narednog meseca u odnosu na mesec nabavke. Ovo je vrlo rasprostranjena norma koja podrazumeva da za vozila nabavljena u decembru amortizaciju počinjemo da računamo od 1. januara naredne godine. Već naslućujete posledice.

Vlasnik biznisa sa početka našeg videa očekuje dobit od 5 miliona dinara. Planira da izvrši nabavku službenog vozila i da tako umanji dobit i porez u tekućoj godini. U decembru donosi odluku o nabavci vozila. Međutim, prema Pravilniku, troškovi amortizacije poćinju da se računaju od 1. januara naredne godine i firma ne beleži nikakvo umanjenje po osnovu nabavke vozila.

Za kraj napominjemo da pored troškova amortizacije, u troškove ulaze i kamate koje se javljaju ukoliko vozilo nabavljate na kredit ili lizing, kao i PDV obračunat prilikom predaje vozila koje je kupljeno na lizing, ako nemate pravo na odbitak PDV-a, što važi za sve izuzev za taksi, auto škole i firme koje bave prometom automobila.  

 

Cilj ovog programa je povećanje dostupnosti kredita za investicije preduzetnicima (uključujući i paušalce) i mikro-biznisima koji nemaju adekvatno sredstvo za obezbeđenje kredita i do sada nisu mogli da dobiju kredite.