U poslednjih nekoliko meseci, pandemija koronavirusa je gotovo preko noći promenila pravila tržišne utakmice. Najveći udarac pretrpela su mala i srednja preduzeća, a u pokušaju da prevaziđu ili makar ublaže posledice krize, preduzetnici iz različitih branši se prilagođavaju na različite načine.
Upravo je prilagođavanje nešto čemu nas aktuelna situacija uči. Najveći izazov je i to što će se posledice osećati još izvesno vreme, pa će vam kao malom preduzetniku u ovakvoj situaciji prioritet biti da prilagodite svoj način poslovanja.
U kojoj meri je to moguće zavisi i od onoga čime se bavite. Ako imate frizerski salon ili stomatološku ordinaciju, pa vam je posao tokom uvođenja vanrednog stanja praktično stao, vaši izazovi su drugačiji od, recimo, vlasnika prodavnice kućne hemije. Promene su osetili svi, a u pokušaju da ih prevaziđu i ublaže, pojedini to čine, između ostalog, i prilagođavanjem cena svojih proizvoda i usluga. Pritom, preduzetnici u periodima krize često pribegavaju reaktivnom smanjenju ili podizanju cena, najčešće da bi u trenutku smanjene ili povećane potražnje održali poziciju na tržištu i nadoknadili gubitke. Cene se zato prilagođavaju u zavisnosti od trenutnih promena na tržištu, kao i potreba kupaca koje se isto tako naglo menjaju.
Iza svega toga je, s jedne strane, opravdana bojazan za profit, pogotovo usled nepripremljenosti i velikog ekonomskog udara, dok su pojedini pokušali da iskoriste krizu radi povećanja tog profita. Na primer, znamo da su maske, rukavice ili sredstva za dezinfekciju prodavani po mnogo višoj ceni nego pre pandemije, iako je za njima skočila i potražnja. Drugi su smanjivali cene kako bi sačuvali i privukli kupce i prodali zalihe proizvoda kojima je opala potražnja. S obzirom na vanredne okolnosti to ne mora biti loš potez, ali imajte na umu da i to može imati neke neželjene posledice. Pre svega, „vanredno“ prilagođavanje cena tokom dužih perioda nestabilnosti stvara promene u načinu na koji kupci opažaju cene. Naknadno, to može biti otežavajuća okolnost ako ponovo odlučite da korigujete cene kada na tržištu dođe do stabilizacije.
Takođe, znamo i da je adekvatna cenovna strategija jedan od ključnih faktora uspešnog poslovanja. To posebno dolazi do izražaja u situacijama kao što je trenutna, budući da je cilj tog prilagođavanja ublažavanje potencijalnih gubitaka. Jedan od načina da se bolje pripremite za nadolazeće izazove jeste fleksibilniji pristup formiranju cena.
Da biste u tome izbegli nedoslednost, preporuka je da analizirate da li se, i u kojoj meri, prilagođavanje cena negativno odražava na vaš profit. Na osnovu toga ćete potom korigovati cene u cilju minimiziranja tih gubitaka.
Sledeća opcija je da, ako možete, odredite posebnu organizacionu jedinicu za formiranje cena. To će vam omogućiti da brže ispratite nagle tržišne promene, a zatim prilagodite cene ne samo na osnovu analize potencijalnih gubitaka, već i dodatnog fokusa na vrednost vaših proizvoda i usluga.
Dakle, ključno je da cene prilagođavate promišljeno i da odluke po tom pitanju donosite na osnovu konkretnih analiza. Ono što je takođe veoma važno, naročito u kriznim vremenima, jeste transparentnost koja igra ključnu ulogu u izgradnji dugoročnog odnosa poverenja sa kupcima.
Zato je važno i da dodatno obratite pažnju na potrebe kupaca. Iako su se i one naglo promenile, pojedine firme čiji proizvodi su postali traženiji prilagođavaju se tako što kupcima nude popuste, specijalne ponude, fleksibilnost u načinu plaćanja, i tako dalje. Drugi su prinuđeni da razmisle o tome kako da na neki drugi način izađu u susret korisnicima: na primer, ugostiteljski objekti, uskraćeni za uobičajene uslove rada, tokom vanrednog stanja su se gotovo u potpunosti preorijentisali na onlajn porudžbine i dostavu.
Da biste prilagođavanjem cena ublažili negativan uticaj na profit, preporuka je da se dodatno posvetite analizi poslovanja – u vidu praćenja potrošačkih navika, kao i fidbeka kupaca u odnosu na ponude i potražnju. U zavisnosti od vrste delatnosti i proizvoda i usluga koje nudite, te strategije ćete prilagoditi svom načinu poslovanja.
Cilj ovog programa je povećanje dostupnosti kredita za investicije preduzetnicima (uključujući i paušalce) i mikro-biznisima koji nemaju adekvatno sredstvo za obezbeđenje kredita i do sada nisu mogli da dobiju kredite.