Na šta treba obratiti pažnju kada pravite svoj web sajt

Planirate da napravite sajt za svoju firmu ili da redizajnirate postojeći? U tom slučaju, potrebno je da znate na koje stvari morate obratiti pažnju kako bi vaš sajt, na najbolji način privlačio kupce i radio za vas najbolje što može.

Prva stavka na koju je potrebno da obratite pažnju jeste hosting na kome će se nalaziti vaš sajt.

U zavisnosti od toga kakav je sajt koji pravite, zavisi i to kakav vam je hosting potreban.

Recimo, za blogove, prodajne sajtove koji imaju 15, 20, 30 stranica, sajtovi koji služe kao portfolio, prezentacija ili nešto slično, šerovan ili deljeni hosting je sasvim dovoljan. On je čak dovoljan i za male internet prodavnice.

Međutim, ukoliko se radi o online shopu sa hiljadama proizvoda ili sajtu na kome se, recimo, pokreću neke posebne aplikacije ili nešto slično, neophodno je da za svoj sajt uzmete tzv. dedicated server. Da, u pitanju je skuplja varijanta, ali ona obezbeđuje znatno sigurniji i stabilniji rad vašeg sajta.

Takođe, ukoliko već nemate domen, preporuka je da ga kupite kod istog provajdera kod kog uzimate i hosting. Na taj način ćete sprečiti mogućnost da, recimo, produžite hosting, a zaboravite da produžite zakup domena koji ste uzeli kod drugog provajdera.

Naravno, ovde obavezno uzimajte i SSL bezbednosni sertifikat što je Google uveo kao važan faktor za rangiranje vašeg sajta u rezultatima pretrage. Ako već imate sajt, a ne znate da li imate SSL sertifikat, dovoljno je da pogledate URL adresu vašeg sajta. Ukoliko ona glasi http:// pa dalje URL adresa, sertifikat ne postoji. Ukoliko piše https://sertifikat je implementiran.

Znajte da postoje različita rešenja za SSL sertifikat, a osnovni provajderi uglavnom daju besplatno.

Ovde uvažite jednu važnu napomenu.

Domen i hosting za svoj sajt obavezno registrujte na svoje ime ili na ime vaše firme. Na ovo posebno obratite pažnju ukoliko ste za izradu sajta angažovali treću stranu, nekog programera.

Naime, može se desiti da, nakon par meseci ili par godina raskinete saradnju sa osobom koja vam je sajt pravila. Ukoliko su hosting i domen na ime te osobe, ne samo da će ona imati mogućnost da vaš sajt ugasi ili izmeni po svojoj volji, već će, zapravo, ona biti vlasnik vašeg sajta.

Zato na vreme sprečite ovakve probleme.

Sledeća stavka su tekstovi, fotografije, vizuali, video i drugi materijali za vaš sajt. Preporuka je da ih pripremite pre početka izrade sajta kako bi se izbegla kašnjenja i povećanja troškova s jedne strane, i osiguralo da dizajn sajta bude odgovarajući baš za vaš biznis.

Znajte da, ukoliko ste unajmili programera da vam napravi sajt, naknadno dodavanje novih stranica i funkcionalnosti na sajtu, verovatno će zahtevati dodatne troškove.

Kada su u pitanju vizuali i ilustracije, svakako možete koristiti besplatne ili tzv. stock fotografije koje se mogu pronaći na različitim specijalizovanim sajtovima. Međutim, originalan i jedinstven sadržaj koji prikazuje baš vaše proizvode i usluge, najvernije će prikazati ono što radite i izdvojiti vas od konkurencije.

Kada pravite svoj sajt, takođe, od najveće je važnosti da postoji njegova mobilna verzija, odnosno da se vaš sajt lepo prikazuje i brzo učitava na mobilnim uređajima.

Budući da danas sajtovi najveći broj poseta dobijaju upravo preko mobilnih telefona, neophodno je da potencijalnim klijentima obezbedite najbolje moguće iskustvo na malim ekranima.

Upravo je to razlog zbog koga je postojanje mobilne verzije web sajta jedan od bitnijih uslova za rangiranje sajta u pretrazi i, ukoliko ga ne ispunite, slobodno zaboravite na prvu stranicu Googla.

Naredni korak sledi po završetku tehničke izrade web sajta.

Prvo, potrebno je uraditi onpage SEO optimizaciju sajta. U grubim crtama, ona podrazumeva 3 stavke. Dobru strukturu stranica na sajtu, pravilno umetanje ključnih reči, odnosno fraza koje potencijalni kupac kuca u Google pretrazi i povećanje brzine učitavanja sajta.

Zatim, posvetite se offpage SEO optimizaciji, odnosno obezbeđivanju linkova koji će, sa drugih sajtova voditi na vaš.

Ovo je proces koji traje sve vreme dok vaš sajt postoji i nije nimalo jednostavan niti lak. Ipak, svi napori koje budete uložili, poput pisanja kvalitetnih blog tekstova, content marketinga, guest blogginga, višestruko će vam se isplatiti na duge staze.

Nakon što ste ovo uradili, potrebno je da prijavite sajt. Prijavljivanje sajta preko Google Search Console i otvaranje Google My Business profila su obavezni i besplatni koraci kada je u pitanju vaš sajt.

Prva stavka, odnosno, Search Console omogućava da Google pretraživač indeksira vaš sajt i počne da ga prikazuje u rezultatima pretrage.

S druge strane, My Business profil će vam pomoći da se vaš biznis prikaže na online mapi i dobije recenzije i komentare, a sve to zajedno pozitivno će uticati na SEO optimizaciju i vidljivost vašeg web sajta.

Nakon što ste sve ovo uradili, uložili neko vreme, neka sredstva u pravljenje svog sajta, bila bi prava šteta da ne pratite njegov učinak.

Google analitika vam besplatno pruža informacije o broju poseta vašem sajtu, vremenu koje ljudi provode na njemu, koje stranice su im najinteresantnije, odakle su došli, kako su se ponašali na sajtu i još pregršt drugih.

Svi ovi podaci zapravo su vam najbolji putokaz ka tome šta je to što je potrebno menjati na sajtu, kakav je sadržaj koji vaša publika želi, šta je ono što im ne odgovara, koje vaše usluge ili proizvode žele, a koje ne, i tako dalje.

Na ovaj način bićete u mogućnosti da svoj sajt iskoristite za svoje poslovanje i unapredite svoj biznis na najbolji mogući način.

 

Cilj ovog programa je povećanje dostupnosti kredita za investicije preduzetnicima (uključujući i paušalce) i mikro-biznisima koji nemaju adekvatno sredstvo za obezbeđenje kredita i do sada nisu mogli da dobiju kredite.