Internet prodavnica

Online kupovina nikada nije bila lakša niti razvijenija nego li danas. Ipak, većina ljudi u Srbiji i dalje radije bira „obične“ prodavnice u kojima može da vidi, pipne i proba robu, razgovara sa prodavcem i da kupljenu stvar odmah odnese kući.

Dakle, kupci žele sve ono što im online prodavnice i e-commerce sajtovi danas zapravo ne nude.

A mora li da bude tako?

Prvo, hajde da pogledamo kakva je danas praksa sa online prodavnicama?

Ako, pogledamo prosečan e-shop i odgovorimo na sledeća pitanja:

Da li je lako pronaći tačno ono što tražimo? Obično nije.

Dobijamo li sve informacije o proizvodu koje nas interesuju? Takođe ne. Za sve dodatne informacije potrebno je da guglamo.

Da li nas sajt „vuče“ da vidimo šta još tu ima? Obično nas ne vuče jer je svaka stranica takva da nudi samo par osnovnih informacija o artiklu.

Da li postoji živa osoba koju možete kontaktirati u svakom trenutku? Pa, praksa pokazuje da ni ovo nije slučaj.

Koje je obećano vreme isporuke kupljenog artikla? Uglavnom desetak dana.

Sve u svemu, možemo zaključiti da je, izuzimajući one velike, većina e-commerce sajtova kreirana i organizovana po istom šablonu koji čini da je kupcu lakše da ugasi računar i odšeta do prve offline prodavnice.

Kako, onda, napraviti online prodavnicu koja privlači ljude?

Ako u grupu od 2000 osoba sa crnim šeširima na glavama ubacimo samo jednog čoveka koji nosi beli šešir, pa svako će prvo primetiti baš tu osobu. Razlog leži u tome što naš mozak funkcioniše tako da se “hvata” za ono što odskače.

Šta ovo znači kada govorimo o online prodavnici?

Pa potrebno je da vaša online prodavnica posetiocima stvori jedinstveno web shop iskustvo. Takvo koje će kupcu pružiti osećaj što sličniji onom koji ima u običnoj radnji jer, to je ono što želi.

Da vidimo kako u online svetu možemo simulirati offline prodavnicu.

Prvo – unikatan dizajn web shopa. Umesto „linije manjeg otpora“ i copy/paste izgleda sajta, odaberite jedinstvenost.

Ako nemate sredstva da istražite šta je to što bi vašoj ciljnoj grupi bilo po volji, uvek možete primeniti „zlatno pravilo“: Kreirajte online prodavnicu u kojoj biste vi sami rado kupovali! Neka vam web shop bude zanimljiv, takav da se lako snalazite u njemu, da se brzo učitava i da bude privlačan toliko da imate želju da mu se vratite i istražie šta još tu sve ima!

Druga stavka je da se prilagodite mobilnim telefonima.

Praktično svi koji imaju mobilni telefon koriste ga za društvene mreže i odlazak na internet. Čak je u porastu broj onih koji na web odlaze isključivo preko mobilnog telefona.

Zato osigurajte da posetioci vašeg web shopa imaju savršeno iskustvo na mobilnim uređajima. Od navigacije, do brzine učitavanja – sve je moguće postići dobrom optimizacijom.

Sledeća stavka je da obezbedite pregršt informacija o artiklima koje nudite.

Jedna slika proizvoda jednostavno nije dovoljna. Kupac želi da ga pogleda iz svih uglova i utvrdi da li se uklapa u njegove potrebe.

Recimo da prodajete smart televizor. Obična anfas slika uz podatak da je ekran od 40 inča, mi neće reći ništa posebno. Ono što me zanima jeste kako izgleda u prostoru, kako se uklapa uz stariji, a kako uz noviji nameštaj. Sa uključenim i isključenim ekranom. Kakva je slika na ekranu? Koja je dužina kabla? Da li mogu da nakačim laptop na taj televizor?

Slikama je potrebno obuhvatiti makar nekoliko mogućih scenarija koja interesuju potencijalnog kupca, uz navođenje koje sve dobiti ostvaruje datim artiklom.

Ne zaboravite. Kupac želi sve odgovore na sva svoja pitanja. U običnoj prodavnici pitaće prodavca, dobiti preporuku za drugi model ukoliko dotični nema funkciju koja ga interesuje i sve to uz osmeh.

Kako sada to postići na web shopu?

Dodajte tekst sa najčešćim pitanjima i odgovorima o proizvodu. Slobodno idite u najsitnije detalje. Od toga koliko dugo traje baterija u daljinskom upravljaču, do mogućnosti povezivanja TV-a na internet i gledanja YouTube klipova.

Sva pitanja rasporedite pregledno tako da se odgovor dobije klikom na polje. Tako ćete obezbediti preglednost na stranici i olakšati navigaciju bilo da se radi o klijentu koji koristi računar ili onom koji je došao preko mobilnog telefona.

Takođe, koristite video. Ljudi ne vole da čitaju. Osmislite promotivni kratki video za proizvod koji će na zabavan način pružiti informacije o dobitima koje korisnik ostvaruje ako ga kupi. Ne zaboravite – niko ne veruje u hvalospeve. Pored pozitivnih, navedite i one ne tako sjajne stavke. Na primer, određeni televizor X ima odličan prikaz boja na velikom ekranu, ali je kabal za napajanje suviše kratak, pa računajte da ćete morati da koristite produžni kabl.

Zadržite posetioca još malo. Potencijalni kupac je došao, pogledao, pročitao i rešio da ode. Ovo je savršen trenutak da mu iskoči popup. Izbacite mu prozorče u kome iznosite super ponudu vezanu za artikal koji je gledao. Vratimo se na smart TV. U popupu možete navesti da, na primer, uz kupovinu produžnog kabla ostvaruje 15% popusta na televizor. Ova potpuno neočekivana ponuda može biti dovoljna da se posetilac vrati i obavi kupovinu u vašem online storu.

Postavite čoveka s druge strane žice. Ljudi vole da komuniciraju sa ljudima. Zato im to i omogućite. Otvorite telefonsku, Skype, Viber, Facebook komunikaciju.  Otvorite kanala gde će potencijalne klijente sačekati topao ljudski glas. I tu mogućnost jasno predstavite kupcima na svakoj stranici svog web shopa.

Navedite koje je radno vreme telefonskog servisa i osigurajte da osobe koje rade ovu podršku zaista mogu i znaju da pruže odgovore.

Takođe, u svom web shopu olakšajte proces kupovine. Niko ne voli da gubi vreme popunjavanjem formulara kako bi postao registrovani korisnik online prodavnice i mogao da obavlja kupovinu. Zato dozvolite svima da brzo i lako kupe ono što žele. Bez registracije.

Takođe, pružite mogućnost plaćanja na više načina. Možda klijent ne poseduje karticu za online kupovinu ili ne zna kako da je pravilno koristi. Ponudite mu mogućnost plaćanja u pošti ili banci običnom uplatnicom. U ovom slučaju je opravdano tražiti da ostavi svoju mail adresu. Takođe, naplatu možete izvršiti i preko PayPal naloga, Western Uniona, PostNeta.

Takođe, ubrzajte vreme isporuke. Pored uobičajenih 7-10 dana isporuke, dozvolite klijentima da plate više ako žele da robu dobiju istog dana. Pa ko voli nek izvoli.

Znajte da je često ljudima važnije da imaju mogućnost da nešto urade ili dobiju, nego li da to zaista i iskoriste. Stvar je jednostavna. Mogućnost izbora znači slobodu, a sloboda znači opuštenost i poverenje. Presudne stvari za uspešno poslovanje i trgovinu.

Takođe, personalizujte isporuku. Poslali ste paket, ubacite u njega karticu sa lepim željama u kojoj navodite ime i prezime kupca. Učinite da se oseti posebno i počastvovano jer je poslovao sa vašim web shopom.

Dozvolite klijentima da kažu svoje mišljenje. Mogućnost ostavljanja komentara ne samo da će dati razlog ljudima da se vraćaju i vode diskusiju, već će budućem kupcu biti od koristi. Kupci mogu ostaviti fotografije i pokazati kako oni koriste proizvod kupljen u vašoj online prodavnici, navesti svoja iskustva i preporuke, možda čak i pomoći jedni drugima da reše problem.

Internet prodavnice danas niču na sve strane i svaka, manje više, prati ustaljenu putanju. Ipak, malo je onih koje posluju u plusu.

Zato budite inovativni. Pružite ljudima ono što žele, na način na koji to žele. Vodite računa o njihovim potrebama, zauzvrat oni će se pobrinuti za vaše.

 

Cilj ovog programa je povećanje dostupnosti kredita za investicije preduzetnicima (uključujući i paušalce) i mikro-biznisima koji nemaju adekvatno sredstvo za obezbeđenje kredita i do sada nisu mogli da dobiju kredite.