Kako da merite rezultate marketinških aktivnosti

Pre više od 150 godina jedan poznati američki trgovac je rekao ”Polovina novca koju potrošim na oglašavanje je bačena. Problem je što ne znam koja polovina je u pitanju”.

Kada pričamo o oglašavanju preko Interneta, često je glavni argument da je ono najbolje i najnaprednije upravo zato što znamo tačno koliko smo novca potrošili i kakav smo efekat dobili. Znamo broj ljudi koji su videli oglas, broj ljudi koji su kliknuli na oglas, često znamo i koliko su se ti ljudi zadržali kod nas i da li su nešto kupili.

Takvu statistiku teško da možemo imati za neki drugi vid oglašavanja.

Ipak, to ne znači da uz malo kreativnosti ne možemo da izmerimo rezultate i drugih marketinških aktivnosti. Evo nekoliko konkretnih predloga:

Jedan od načina da izmerite efikasnost je da u okviru kampanje postavite uslove koji važe samo tu i nigde više. Recimo uradite flajere ili oglas gde jasno naglasite da je samo za publiku koja vidi taj oglas cena 10.000 dinara umesto redovnih 12.000. Možete da stavite uslov da kupac mora da donese flajer ili pokaže sliku, ali i ne morate. Svako ko dođe ili naruči drugim putem taj proizvod, pod tim uslovima, došao je jer je dobio informaciju iz te kampanje.

Drugi način je da u okviru oglasa postavite drugačije kontakt podatke nego na drugim mestima. Iako uvek postoji šansa da će ljudi potražiti na Googlu vaš kontakt pa vas pozvati na glavni broj, otvaranje dodatnog broja telefona i e-mail adrese može biti dobar način kako da proverite učinkovitost nekog kanala ili više njih. Ako se odlučite da poredite više njih, svaki bi trebao imati svoj set kontakt podataka. Beležite pozive i videćete koji od kanala bolje radi. Ako pritom ispratite i prodaju, imaćete još kvalitetniji uvid jer ćete znati koliko su kupci potrošili i koliki je povrat investicije.

Jedinstvena ponuda je dobra za konkretnu prodaju nekog pojedinačnog proizvoda ili usluge ili nekoliko njih. Kuponi za popust su, sa druge strane, dobri ukoliko je ponuda šira i kompleksnija. Recimo usluge frizerskog salona ili auto perionice, koje su veoma raznovrsne i ima ih dosta. Kuponi bi trebali biti numerisani, a vi možete evidentirati prilikom podele koje ste gde ostavili. Tako recimo, kuponi od 0 do 100 su u lokalnom hostelu, od 100 do 200 na obližnjoj pumpi, od 200 do 400 u sandučićima komšija u ulazima u blizini i tako dalje. Kada neko iskoristi kupon vi ćete tačno znati odakle je došao i vremenom će vam biti jasno ko vam je najbolji saveznik. Kao motivaciju saveznicima, možete dogovoriti da za svaki iskorišćeni kupon dobijaju neki procenat potrošenog novca.

Na kraju – uvek možete pitati kupce kako su došli do vas. Ne morate pitati svakog, to možda nekad i nije zgodno, ali kada procenite da to neće smetati, pitajte i vodite evidenciju.

Nadam se da sam vam dao korisne ideje kako da ispratite rezultate vaših marketinških aktivnosti. Vidimo se ponovo kroz nekoliko nedelja!

 

Cilj ovog programa je povećanje dostupnosti kredita za investicije preduzetnicima (uključujući i paušalce) i mikro-biznisima koji nemaju adekvatno sredstvo za obezbeđenje kredita i do sada nisu mogli da dobiju kredite.