Dobrodošli u još jednu epizodu serijala Sam svoj gazda. Danas ću vam pričati o, ne tako očiglednim, načinima na koje biste mogli da marketirate svoj mali biznis. Pa da krenemo.
Pod jedan – Lokalizovano oglašavanje na Google maps i Facebook-u.
Ono što gotovo uvek ima smisla raditi, iz perspektive biznisa koji su fokusirani na lokalno tržište, je lokalizovano oglašavanje. Šta to znači? Google vam nudi mogućnost da kroz Google My Business napravite lokaciju svoje firme na mapi. Ovo treba da uradite kako bi vas ljudi lakše pronašli, ali i da biste im plasirali sve važne informacije o biznisu, kao na primer – radno vreme, kontakt telefon, izgled objekta i slično. Ukoliko na Google-u u nazivu vašeg biznisa i opisu imate kratko objašnjenje o tome šta radite, svakome ko bude pretraživao tu oblast, postoji mogućnost da se vaš biznis prikaže u okviru mape sa tri najbliže lokacije koje ispunjavaju kriterijum pretrage. Recimo, ako tražite frizere, Google će vam pored redovnih informacija, prikazati mapu sa tri najbliža frizera. Lepo je naći se u ta tri rezultata.
Sa druge strane, kada napravite fan stranicu, Facebook vam nudi mogućnost da unesete iste podatke kao i malopre – lokaciju, radno vreme, kontakt informacije i drugo. Kada uneste adresu, Facebook će vam ponuditi da vaš objekat promovišete lokalno i to recimo ljudima koji se nalaze u krugu od nekoliko kilometara. Ako je vaš biznis prevashodno lokalni, odnosno, dominantno vaši klijenti žive u blizini ili vas posećuju kada su u prolazu, ali su trenutno na internetu i u potrazi za nečim sličnim, onda je ovo sjajno rešenje da za minimalni budžet informišete ljude koji se nalaze blizu o vašem postojanju. Kasnije, ovakav vid oglašavanja možete koristiti za promociju sezonskih akcija.
Pod dva – lokalna radio ili TV stanica.
U manjim mestima često postoje lokalne radio i TV stanice koje su veoma popularne, a na kojima je oglašavanje mnogo povoljnije nego u velikim medijima. Razmislite još da umesto klasične reklame dogovorite neki drugačiji vid saradnje, recimo – gostovanje, nagradnu igru za gledaoce, a možda i plasman nekog zanimljivog autorskog sadržaja koji proizvodite.
Format TV reklame podrazumeva da nešto ispričate u 10, 15 ili 30 sekundi. Ali vi možete da snimite i video od 5 ili 10 minuta i emitovanje će vas koštati isto ako izaberete neki manje atraktivan termin. Recimo kasni večernji termin ili raniji jutarnji mogu biti odlična investicija. Setite se kako je to nekada radio Telešop. Predstavljanje proizvoda, a zatim autentične priče korisnika. To vreme je prošlo, ali uz male izmene to i dalje može imati smisla.
Primera radi – imate plac polovnih automobila i o svakom automobilu snimite kratak video kako ga majstori pregledaju i potvrdjuju njegovo dobro stanje, ili možda utvrđuju da nešto nije kako treba i onda to popravljaju i menjaju. Uz to, majstor može dati neki savet za održavanje i proveru. Takođe, ako imate restoran za proslave, možete ponuditi ljudima da kratak snimak njihove proslave, ako žele, bude emitovan na televiziji. Ako ste hemijsko čišćenje, možete pokazati i prikazati kako izgleda rad na najzahtevnijim komadima odeće, onim koje bi mnogi drugi odbili da rade.
Sav ovaj materijal, može se objaviti i na vašim društvenim mrežama, ali ako je dopadljiv može i mnogo više od toga.
Pod tri – Da li mora baš lokalno?
Zapitajte se da li to što vi radite mora biti isključivo lokalno? Možda se ljudima iz drugog grada, ili iz drugog kraja zemlje isplati da vam pošalju uređaj na servis, garderobu na čišćenje, ili im se isplati da kupe nešto od vas, jer to isto u njihovom gradu košta više, a njima nije problem da sačekaju kurira dva tri dana.
Da li onda ima smisla da svoju ponudu izlistate na recimo KupujemProdajem, Kupindu i sajtovima sa malim oglasima, ne bi li dobili dodatnu vidljivost? Dajte im šansu, verujem da se nećete pokajati.
Za kraj, teško pitanje – u kom ste biznisu zapravo? Pitate se možda na šta mislim. Znate ono kad vas komšija zove da pita da li imate bušilicu? Njemu ne treba bušilica, njemu treba rupa u zidu.
Ukoliko izdajete smeštaj, izlistajte ga na Booking.com i drugim velikim sistemima. Sa njima se ne možete takmičiti jer su njihovi budžeti neuporedivo veći od vašeg, čak i na lokalnom nivou. Ali, oni se bave samo smeštajem i samo to ih zanima. Ono gde vi možete da se razlikujete od njih je da ponudite nešto više. Da obogatite svoju ponudu time što ćete osmisliti izlete i aktivnosti, degustraciju lokalne hrane, obilazak zanimljiivih proizvodnih pogona i lokalnih umetnika ili nešto slično. Nije problem da cena bude i značajno viša – ne prodajete više smeštaj, nego iskusutvo. Ukoliko imate servis automobila, možda možete ponuditi i komunicirati terenske intervencije a u saradnji sa nekim i šlep, ukoliko ste blizu nekih značajnih magistralnih ruta i autoputeva. Ako radite stolarski ili tapetarski posao, možda veća prilika leži u restauraciji starog nameštaja. I tako dalje…
Nadam se da sam vam dao neke teme za razmišljanje. Vidimo se ponovo uskoro!
Cilj ovog programa je povećanje dostupnosti kredita za investicije preduzetnicima (uključujući i paušalce) i mikro-biznisima koji nemaju adekvatno sredstvo za obezbeđenje kredita i do sada nisu mogli da dobiju kredite.