Kako usmeriti poslovanje u vreme korone

Zdravo. Danas pričamo o tome kako da usmerite poslovanje u vreme korone, koje promene je potrebno sprovesti kako bi prilagodili poslovanje uslovima nastalim nakon pandemije ovog virusa.

Pandemija korona virusa izmenila je, možda i trajno, način na koje je poslovanje do sada funkcionisalo. Da, oporavak je započeo, ali vlasnici malih i srednjih biznisa imaju malo keša u džepu, zaposleni strahuju kako će sve uticati na njih i da li će sutra i dalje imati posao, a pri tom su izmenjene i navike kupaca koji se suočavaju sa svojim strahovima.

Kao preduzetnik verovatno ste već odavno preduzeli korake kako bi ste uspostavili mere štednje i uputili se u programe državne pomoći.

Sada je potrebno sprovesti plan za izmene u poslovanju i prilagođavanje uslovima posle korone.

Ok, jasno je da postoji neophodnost pravljenja izvesnih izmena, ali kakve one mogu biti?

Prva stavka je mogućnost pregovaranja sa dobavljačima i poslovnim partnerima. To je jedna od prvih stvari koje možete uraditi, dakle da ponovo pregovarate o uslovima saradnje sa svojim dobavljačima. Svakako je i njima u interesu da vaš biznis opstane i najverovatnije će biti spremni da vam pruže određene pogodnosti ili ustupke poput produžetka rokova plaćanja ili mogućnosti smanjenja rata.

Takođe, ukoliko imate lokal koji iznajmljujete, porpričajte sa vlasnikom da li vam i u kojoj meri može izaći u susret. Najmodavci su svesni da je nastala kriza i da svoj lokal neće moći da izdaju lako kao je to bilo pre korone a to ih može ostaviti bez prihoda, tako da postoji realna mogćnost da vam izađu u susret.

S druge strane, preispitajte da li vam neko duguje novac i da li postoje fakture koje niste još naplatili, ali i da li imate klijente koji bi bili spremni da vam unapred plate za usluge koje pružate. Na ovaj način možete obezbediti finansijsku injekciju koja će vam pomoći da izdržite i pregurate krizu jer je najvažnija stvar da ostanete likvidni.

Još jedna stavka jeste razgovor sa zaposlenima. Objasnite im situaciju u kojoj se nalazite i pregovarajte ponovo o plati i merama štednje koje će ići u koristi svih.

S druge strane, pored ovih koraka, postoje i izmene u samom poslovanju koje vam mogu doneti benefite.

Kao prvo, ove promene mogu biti suptilne. Možda je u vašem slučaju dovoljno da zadržite jezgro vašeg poslovanja i napravite samo manje izmene u nekim segmentima.

Na primer, ukoliko se bavite prodajom računara i sklapanjem konfiguracija, možda i dalje postoji dobra potražnja za vašim uslugama, ali je došlo do promene u vašoj ciljnoj grupi tako da sada, umesto mlađe, tehnološki pismenije klijentele, računare žele da kupe penzioneri koji su tokom izolacije otkrili sve čari online komunikacije ili igranja video igara i sve pogodnosti korišćenja društvenih mreža.

Za razliku od vaše prvobitne, ovu ciljnu grupu ne interesuje rezolucija monitora, koliko RAM memorije mašina ima ili kakvu grafičku kartu krije “ispod haube”. O tome možda ne znaju ništa, ali im je veoma stalo do toga da cena bude što niža, a uslovi otplate što povoljniji.

Premda ova promena nije preogromna ona zahteva da izmenite svoje marketinške poruke i kanale kako biste se obratili novim potencijalnim klijentima tamo gde su i na način koji je njima privlačan, ali i da napravite nove ponude konfiguracija i cena koje će izaći u suret potrebama ove novostvorene ciljne grupe.

Druga opcija jeste obezbeđivanje novih usluga za stare i nove klijente, ali u okviru iste delatnosti. Ovaj korak potrebno je sprovesti ukoliko se vaš biznis do sada bavio pružanjem proizvoda i usluga koje, u trenutnim okolnostima, više nisu tražene u dovoljnoj meri.

Ova promena u poslovanju bi trebalo da bude izvedena što bezbolnije i uz minimalne troškove ukoliko je uopšte neophodno da postoje troškovi.

Recimo da imate malu ćevabdžinicu i da su vam glavni kupci bila deca iz obližnje škole. Međutim, nastave nema, a vi već za sobom imate period tokom kog niste poslovali. Dakle, u problemu ste.

Moguće rešenje je da, umesto ćevapa počnete da pravite kuvana jela koja, uz kućnu dostavu, možete ponuditi komšijama u blizini svog lokala.

Novi klijenti mogu biti penzioneri koji, kao osetljiva grupa, i dalje moraju pojačano voditi računa o svom zdravlju, ili zaposleni koji su se vratili na posao i ne stižu da spremaju kuvana jela svakoga dana, a žele da se hrane dobro i kvalitetno.

Dobra strana ove promene je i to što postoji mogućnost da svoj posao razvijete u jednom novom pravcu i otkrijete potencijale kojih, možda, niste ni bili svesni da postoje.

Takođe, jedan od načina da svoje poslovanje održite u životu jeste i proširivanje tržišta na kome nastupate. Recimo da ste do sada ste svoje proizvode i usluge nudili isključivo krajnjim kupcima odnosno pojedincima. U tom slučaju sada možete početi da targetirate druge biznise i svoju ponudu prilagodite njihovim potrebama.

Recimo da posedujete butik u kome prodajete garderobu ljudima koji dođu u vaš lokal. Umesto da čekate, možete biti proaktivni i kontaktirati druge manje i veće firme i ponuditi svoje artikle preko sindikalne prodaje.

Ovo podrazumeva da novac najverovatnije nećete dobiti odmah u celosti već da ćete garderobu prodavati na rate, ali i da će vaša ponuda sadržati snižene cene. Međutim, s druge strane, to vam može omogućiti siguran priliv novca u narednim mesecima i pružiti oslonac u daljem radu. Ujedno, ovakav potez vam može otvoriti “prostor za disanje” i omogućiti da tragate za novim klijentima i dalje proširujete tržište dok vam novac svakog meseca, kaplje, što se kaže.

Za kraj, veoma je važno da budete svesni da će kriza, pre ili kasnije, proći i da je od najvećeg značaja izdržati i pregurati teška vremena. Jednom kada ponovo budete stabilno stajali na svojim nogama, bićete u stanju da se odužite i svojim poslovnim partnerima i zaposlenima, a zauzvrat ćete imati kolektiv koji će biti još jači nego li pre ove situacije.

 

Cilj ovog programa je povećanje dostupnosti kredita za investicije preduzetnicima (uključujući i paušalce) i mikro-biznisima koji nemaju adekvatno sredstvo za obezbeđenje kredita i do sada nisu mogli da dobiju kredite.