Kako ponuditi usluge i proizvode putem maila

U današnjoj epizodi serijala Sam svoj gazda pričamo o tome kako da ponudite svoje usluge ili proizvode e-mailom.

Zašto e-mail?

Zato što svakoga dana preko 300 milijardi emailova se pošalje i primi. Prosečni Amerikanac, pošto za njega imamo statistiku, za naše državljane nemamo, svakoga dana primi 126 mailova. Ono što je posebno zanimljivo je da oko 60% svih mailova bude pročitano na mobilnim telefonima.

Šta nam to govori?

To nam govori da moramo možda malo drugačije da ih pišemo nego što bi smo na “prvu loptu” tome pristupili.

Zašto mail?

Mail je neinvazivan i čak ako ga neko pročita sa telefona, verovatno će ga sačekati i kada sedne za računar da ga pretrese malo ozbiljnije. Ali, hajde da se ne bavimo time. Hajde da iskoristimo ovu priliku i situaciju u kojoj smo se našli da jedan ovakav kanal iskoristimo da svoje usluge i proizvode ponudimo drugime jer, zašto to ne bismo učinili. Ako će to da pomogne da naš biznis preživi, onda je to sasvim ok.

Uz jednu ogradu i to će biti prvi savet – nemojte slati SPAM poruke.

Ako ne znate šta je SPAM – SPAM predstavlja sve neželjene masovne poruke koje korisnici dobijaju na email ili bilo koji drugi kanal komunikacije. SPAM dakle predstavlja masovnu poruku, odnosno kada jedan isti sadržaj šaljete velikoj grupi ljudi koja prethodno nije pokazala interesovanje za tu vrestu sadržaja. Kada kažem nemojte slati SPAM to znači da vaše poruke šaljete individualno. Da li su ljudi pokazali interesovanje ili ne, svakako je uredu da im pošaljete prvu poruku. Ako pokažu interesovane i odgovore na nju, onda možete nastaviti dalje, ako ih ne znaima, nemojte nastavljati dalje, ali svaku pruku koju šaljete, prilagodite primaocu i pokušajte da iz nje izvulčete maksimum.

Evo kako se to radi.

Većinu ovih stvari možete raditi uz neke napredne alate i deo toga možete automatizovati, ali za prvu priliku možete da probate da sve to radite i ručno. Kako?

Prva stvar koja vam je potrebna jeste da formirate spisak kompanija i pojedinaca koje ima smisla kontaktirati. Prikupite njihove kontakt podatke i lagano krenite da pripremate za svakog od njih mailove.

Njihove mail adrese možete pronaži na sajtu, na nekim sajtovima možda neće biti email adrese nego kontakt forme i to je ok, možete i to iskoristiti da se javite, a od prošle godine sve novoosnovane firme, a i one koje posluju od ranije, moraju APR-u da dostave svoju zvaničnu email adresu za komunikaciju, pa ako ne možete nikako drugačije da nađete mail, jedan od načina je i da firmu protražite na APR-u i u njihovom listingu pronađete email adresu za kontakt.

Kada imate spisak, predlog je da napravite osnovni koncept maila koji šaljete za jednu ili više različitih grupa. Postoje više različitih vrsta onih kojima se obraćate. Neki od njih mogu da budu vaši partneri i saradnici, neki od njih mogu da budu kupci, distributeri. Ono što jeste bitno je da imate šablon koji je prilično dobro upeglad, a koji ćete onda prilagođavati.

Šta je još važno u tom šablonu?

Pa, važno je da vam ne bude previše obiman, da vrlo jasno komunicira vašu želju i nameru, ko ste vi, kakav je vaš proizvod i zašto baš vas neko treba da uzme u obzir i sa vama treba da komunicira dalje.

Jedan od načina da proverite da li je mail koji želite da pošaljete previše dug, je da sednete i pročitate ga naglas. Snimite sebe mobilnim telefonom. Ako je potrebno više od 2 minuta da se vaš email pročita, pokušajte da ga smanjite.

To nije mail u kome morate da kažete sve. To je mail u kome se predstavljate i želite da dobijete povratnu informaciju da li neko želi da sazna nešto više, da li želi da stupi u kontakt sa vama.

Jedna od najvažnijih stvari u tom mailu je da imate zaista efektan naslov odnosno subject maila.

Kako ćete do postići?

Tako što ćete sa ne previše reči, idealno izmešu 3 i 6 ili 7, da iskomunicirate vrlo jasno ono što želite.

Ono što možete da uradite je da iskoristite, ukoliko imate ime osobe sa druge strane u tom subjectu čisto da bi mu dodatno skrenuli pažnju. Zašto?

Zato što ako ne prepoznamo pošiljaoca ili nam ne privuče pažnju naslov emaila mi verovatno nećemo taj mail ni pročitati. Preskočićemo ga, onda ćemo ga kasnije zaboraviti i to je to. Ako je naslov dovoljno atraktivan, a biće ako komunicira jasno ono što želite a to je – da li želite da zakažete sastanak, da neko pogleda vašu ponudu, da li želite neku vrstu partnerstva… Sedite napišite nekoliko opcija sa 6,7 reči za naslov, popričate sa porodicom i prijateljimam, odaberite jednu opciju i sa njom krenite dalje.

Ono što je takođe bitno, naslov i poruku pokuišajte da peronalizujete. Kada kažem personalizujete to ne znači da preterano obimno uđete u celu priču. Najbolje je možda da iskoristite jednu rečenicu na samom početku ako imate nešto posebno da kažete. To nešto može da bude –  upoznali smo se na sajmu, videli smo vaš zanimljiv nastup na sajmu, jako nam se dopadaju vaši proizvodi, a posebno taj i taj… Nešto što će učiniti kao da se već poznajete iako to nije slučaj.

Čak i ako se ne poznajete, ako poznajete njihove proizvode, poznajete njihov način rade vi na neki način stvarate bliskost i samim tim komunikacija na dalje neće biti ista kao da ste potpuni stranci.

Takođe jedna jako važna stvar oko koje ljudi često greše – veoma pazite sa fajlovima koje kačite uz mail. Nije prihvatljivo da nekome pošaljete ogroman fajl, veliku fotografiju ili nekakav obiman katalog ili video vašeg proizvoda.

Za video vašeg proizvoda – postavite ga na YouTube i ubacite link u mail. Za veliki katalog – postavite ga na sajt, za vaš cenovnik, napravitega tako da bude šita i pregledan, snimite ga kao PDF od 2-3 stotine kilobata i to je to.

Sve preko toga iskoristite priliku da postavite negde drugo i pošaljete ljudima link. Nemojte ih opterećivati u tom mailu.

Još jedna stvar – iskoristite maksimalno svoj potpis u mailovima. Potpis je ono što se nalazi ispod svakog maila nakon što napišete onaj kurtoazni pozdrav na kraju. U tom potpisu treba da stoji vaše ime i prezime, funkcija, kontakt telefon, možda i faks mada mislim da to zaista više nije neophodno, i reimo link ka sajtu, link ka novom katalogu gde kaže preuzmite naš novi katalog, mogu da stoje društvene mreže.

Ono što bih posebno savetovao kao vrlo korisno, ukoliko imate broj telefona ulinkujte ga tako da kada neko dođe do njega, jednim klikom može da vas pozove. To jednostavno radi, a smanjuje jedan korak i neko kada vidi da je to ulinkovano će možda pomisliti da bi trebalo da vas pozove.

Poslednji savet za kraj. Ukoliko već imate spisak mailova i klijenata sa kojima ste već radili i želite da im pošaljete novu ponudu.

Ovo je nešto na čemu dosta ljudi greši i mislim da bi bilo super ako bi ste vi to mogli da izbegnete.

Pogledajte kako izgleda formular za slanje maila.

On ima polje tu, polje CC i BCC, nekada su ova dva polja sakrivena, ali vrlo lako možete da ih otkrijete.

U polje “to”, ako šaljete masovnu poruku, upišite vaš mail sa koga šaljete. U polje CC nemojte upisati ništa, a u BCC upišite sve one mailove na koje želite da pošaljete.

Zašto to raite tako?

Zato što mailovi koji su u BCC će dobiti poruku, ali neće videti ostale mailove koji se nalaze u tom polju tako da će svi vaši kupci dobiti vašu poruku, moćiće da vam odgovore, ali se međusobno neće videti.

Nije dobro da se nađu u nekom od druga dva polja jer će u tom slučaju, kada dobiju poruku, imati kompletan spisak svih onih koji su dobili, moći će oni da im pošalju mail, a čak i da ne pošalju, to prosto izgleda neprofesionalno i neozbiljno.

Toliko od mene za ovaj put. Nemojte se stideti. Ako verujete u svoje proizvode i usluge, slobodno ih ponudite.

Zagađenost vazduha u Beogradu
Agencija za prevođenje Novi Beograd
Dostava svežih namirnica i voća za firme
Besplatni ugovori za preduzetnike

 

Cilj ovog programa je povećanje dostupnosti kredita za investicije preduzetnicima (uključujući i paušalce) i mikro-biznisima koji nemaju adekvatno sredstvo za obezbeđenje kredita i do sada nisu mogli da dobiju kredite.