Kako samostalno sprovesti istraživanje potreba na tržištu

Kada želite da plasirate neki novi proizvod ili uslugu, najpre bi trebalo da znate da li oni već postoje na tržištu, kako su plasirani, kako stvari radi vaša konkurencija i kako na to reaguje ciljna grupa. Zato ćemo danas pričati na temu Kako da samostalno sprovedete istraživanje potreba na tržištu.

Istraživanje tržišta je jedna od onih skupih usluga koje nude marketinške agencije, pa je zato logično da mnogi koji se tek upuštaju u biznis ne mogu da priušte takvu uslugu.

Međutim, dobra vest je da se danas, baš zahvaljujući tehnologiji koja nam je dostupna, može sprovesti minijaturno, ali ipak relevantno istraživanje tržišta.

Dakle, kako možete da istražite tržište, samostalno ili uz minimalnu pomoć svojih saradnika, a da vas to ne košta mnogo i da ne oduzima previše vremena? Evo nekoliko saveta, grupisanih u tri segmenta.

Prvi je raspitivanje. Najbolje i najrelevantnije informacije dobićete direktno od svojih potencijalnih kupaca. To mogu biti i vaši prijatelji i poznanici, a način na koji ćete vršiti raspitivanje može da bude putem interneta: putem društvenih mreža i servisa za komunikaciju kao što si Viber i Whatsapp. Sve što je potrebno je da napravite grupu, a potom da ljudima postavljate pitanja. Pritom, unapred osmislite pitanja, a nakon svakog dajte dovoljno vremena ljudima da na njih odgovore. Nemojte dopustiti da se grupa pretvori u puko ćaskanje; toga će svakako biti, ali uredite je tako da je ipak jasna njena primarna svrha.

Drugi savet je anketiranje. Ako vam se dopisivanje preko mreža čini kao suviše konfuzno, drugi način je anketiranje. Ono, međutim, podrazumeva da imate bazu kontakata kojima ćete slati anketu, a ta baza bi trebalo da se sastoji od ljudi koji će vam dati informacije koje su vam potrebne. Zato prvi savet – raspitivanje – može da zapravo bude prvi korak, sa svrhom prikljupljanja zainteresovanih i pokretanja teme, a drugi korak može da bude anketiranje. I ono se može obaviti prilično jednostavno, korišćenjem Google Forms-a, besplatnog servisa za anketiranje, koji sve odgovore koje ste prikupili beleži u jednu tabelu, pa nudi preglednost i jednostavnost. Kod anketiranja je od najvećeg značaja da dobro osmislite pitanja na koja ćete prikupljati odgovore. Zato je preporučljivo da, kada napravite anketu, najpre jednu ili dve osobe zamolite da je popune, kako biste videli da li ste sve dobro osmislili i unapredili je pre slanja većem broju kontakata.

Treći savet je kontakt. Razgovor uživo sa ljudima ponekad ne može da zameni nijedna forma onlajn komunikacije, niti ankete, pa ovo može biti zaseban, a može biti i treći korak u nizu putem kog ćete prikupljati informacije koje su vam potrebne. Možete organizovati neformalni sastanak ili druženje sa ljudima koji su vaša trenutna ili potencijalna ciljna grupa. Bez obzira na to da li ćete se naći u kafiću i ćaskati, ili ćete napraviti svoju malu fokus grupu u kancelariji, važno je da i ovde imate pitanja pripremljena unapred, kako biste dobili odgovore koji su vam potrebni, kako se cela stvar ne bi pretvorila u previše neformalno ćaskanje, iz kog ne dobijate odgovore koji mogu unaprediti vaš biznis.

Kako sve ovo izgleda na primeru? Recimo, želite da otvorite prodavnicu sa hranom i opremom za kućne ljubimce. Kako ćete istražiti tržište? Osim što ćete guglati i videti koliko je takvih i sličnih prodavnica u vašem kraju, možete da se setite svojih prijatelja, poznanika i kontakata na društvenim mrežama koji imaju kućne ljubimce. Potom, možete sve da ih dodate u jednu grupu – recimo, na Fejsbuku. Tu možete da ih pitate pitanja kao što su: Gde kupujete hranu i opremu za ljubimce? Da li ste zadovoljni proizvodima i uslugom? Gde idete kad ne nađete željeni proizvod? Da li ima nešto čime niste zadovoljni i ako ima, šta je to? Na osnovu čega ste odabrali baš tu prodavnicu, a ne neku drugu? Šta treba da ima neka nova prodavnica, tako da idete u nju, a ne u ovu u koju ste išli do sada?

Sva ova pitanja možete spakovati u formu Google ankete, koju takođe možete distribuirati putem pomenute grupe. Ili, ako je diskusija putem grupe bila previše razvodnjena, možete je „uozbiljiti” prebacivanjem na anketu.

Najzad, možete okupiti svoje prijatelje i poznanike na jednom mestu i sa njima uživo o tome razgovarati, jer će na taj način oni više učestvovati u toj interakciji i otvoriti vam mogućnosti da možda dobijete i odgovore na pitanja koja niste postavili.

 

Cilj ovog programa je povećanje dostupnosti kredita za investicije preduzetnicima (uključujući i paušalce) i mikro-biznisima koji nemaju adekvatno sredstvo za obezbeđenje kredita i do sada nisu mogli da dobiju kredite.